The Role of Design in
Creativity
Yaratıcılıkta
Tasarımın İşlevi
Some artists create
spontenously some think ahead and even make roadmaps to reach the end of a
creative process: the work.
Bazı
sanatçılar o an duydukları gibi bazıları ise önceden düşünerek hatta yaratıcı sürecin sonuna ulaşmak için
yol haritaları yaparak çalışır.
Spontenous creativity
may make recursive walk throughs of the incomplete work. Sometimes a breakthrough happens and you
enter a creative space which you just imagine at one step or it is relatively
easy to proceed. Intuition is triggered
by the minute steps of the creative process even by coincidence.
Anlık
yaratıcılık henüz tamamlanmamış eser üzerinde çalışırken tekrar tekrar başa
dönüşler yapabilir. Bazan bir iplik
söküğü gibi çözülüp açılmalar olur, görece kolay ilerleyebilirsiniz ve bir
hamlede hayal edebilmiş olduğunuz bir
yaratış alanına girersiniz.
Sometimes the creative
process gets very slow and difficult and come to a halt. The waiting period for a new beginning may
take a few days or years in some cases.
Bazan yaratıcı
süreç çok yavaş ve zor ilerler ve bir duraklamaya uğrar. Yeni bir başlangıç için bekleme süresi bir
kaç günden bazı durumlarda yıllara kadar uzayabilir.
Large scale work
creation, even sonatas, chamber music, are difficult to manage without seeing
forward. Musical structure helps the composer
to keep a sense of direction while proceeding the creative process.
Büyük
ölçekli eser yaratımını, hatta sonatlar, oda müziği vb’de bile eserin ilerisini
görmeden yönetmek zordur. Müziksel yapı
bestecinin yaratma sürecinde ilerlerken yön duygusunu korumasına yardımcı olur.
Design helps the creator
to do size scaling. For example,
selecting a variations form enables you
to increase the size as you wish.
Tasarım
yaratıcının büyüklük ayarı yapmasına imkan tanır. Örneğin, çeşitleme biçimini seçmeniz size
büyüklüğü istediğiniz gibi arttırma imkanını tanıyabiliR.
Design helps the
composer to divide the heavy load to small pieces and concentrate on every and
each section. Design also enables
the composer to correlate the small pieces and build up music that
is impossible for an individual to keep
in mind as a whole.
Tasarım
bestecinin ağır yükünü kısımlara ayırma ve daha sonra herbir alt bölüm üzerinde
dikkatini ayrı ayrı toplamasına yardımcı olur.
It helps to define the
entities that build up the work. This
gives the possibility to observe the relative affect that arises when they come
together.
Eseri
oluşturan nesnel varlıkların tanımlanmasına yardımcı olur. Bu özellik ilgili kısımların hepsi bir araya
geldiğinde oluşacak göreli etkiyi gözleme imkanını verir.
The composer interacts
with instrument players and singers through the score. The design of instrumentation and characters
in an opera is simply the design of interface between them.
Besteci
enstrüman çalıcılar ve şarkıcılarla nota üzerinden etkileşir. Bir operadaki enstrümantasyon ve
karakterlerin tasarımı onlar arasındaki etkilerşimin tasarlanmasıdır basitçe.
Design also enables the
composer to set explicit intention and task set for the work. The composer must know what he wants to get
at at the beginning. This increases the
coordination of many elements of a complex art work.
Tasarım aynı
zamanda, bestecinin eser için açık niyet ve görev listesi belirlemesine imkan
tanır. Besteci başlangıç anında nereye
varmak istediğini bilmelidir(belirli olmayan bir yer de buna dahildir).
Bu karışık
bir sanata eserinde unsurlar arasındaki koordinasyonu ve genel bütünselliği
arttırır.
The timing, duration,
flow of events in an opera, flow of information in an abstract music form, the
characters, moods all can be designed.
Bir operada
zamanlama, süre, olayların akışı; bir soyut müzik biçiminde bilginin akışı,
karakterler, ortamlar... bunların hepsi tasarlanabilir.
The design has to be
guiding and opening the way when it gets narrow. It should determine the main contours of the
work. It should not specify all the
details. This may cause you to get lost
even at the design phase before beginning to write.
Tasarım yol
gösterici ve işler sıkıntıya girdiğinde yol açıcı olmalıdır. Eserin ana hatlarını belirlemelidir. Bütün ayrıntıları belirlememelidir. Aksi takdirde bu, yazmaya başlamadan önce,
tasarım aşamasında bile kaybolmanıza yol açabilir.
The more details defines
the design, the less flexible it becomes.
But this does not mean that the design even at its birth moment should
not define any details. Sometimes you
work for 12 months for a simple symbolic trick that you believe it has to live
for as long as possible.
Tasarım ne
kadar çok ayrıntı belirse o kadar az esnek olur. Fakat bu tasarımın ilk doğuş anında bile hiç
bir ayrıntı belirlememesi gerektiği anlamına gelmez. Bazan olabildiğince çok yaşaması gerektiğine
inandığınız basit bir numarayı geliştirmek için 12 ay uğraştığınız olabilir.
Designs help the creator
to come over deadends. The design of the
nature is the genetic material in the nucleus of each living creature. The nature has overcome her failure by being
flexible enough to try new species with different genetics namely different
design materials.
Tasarım
yaratıcının tıkanma noktalarını aşmasına yardımcı olur. Doğanın tasarımı her canlının hücre
çekirdeğinde bulunan kalıtsal maddededir.
Doğa tıkanma noktalarını yeni ve farklı kalıtsal maddeler yani farklı
tasarımlar kullanarak oluşturduğu yeni türleri deneyebilecek kadar esnek olarak
açmıştır.
Design has to be
dynamicly updateable. The tendency to
make change or not is left to the creator.
Tasarım
güncellenebilir olmalıdır. Değişiklik
yapma eğilimi veya yapmama eğilimi yaratıcıya kalmıştır.
The dynamic decisions
may be given by cognition or by intuition.
The balance between them depends on the artist and th character of the work, also on the genre.
Dinamik
karalar muhakeme ile ya da ilham ile verilir.
Bunlar arasındaki denge artiste ve eserin karakterine göre değişir, aynı
zamanda eserin ait olduğu grupsal döneme...
The design serves as a
prototype which serves as a model for the intuition and imagination of the
composer. It gives clairvoyance to the
composer mind's eye.
Tasarım
bestecinin ilham ve hayal gücüne bir model olarak hizmet eden bir ilk örnek
görevini görür. Bestecinin zihnindeki
göze ileriyi görme gücü verir.
Design has an
organising, guiding and regulating affect on the creative process. It also enables the creator to repeat the
same design and create other works with the same theme. The 'Rondeau' form is a simple example.
Tasarım yaratıcı
süreç üzerinde düzenleyici, yol gösterici ve kontrol edici bir etkiye
sahiptir. Aynı zamanda, yaratıcının aynı
tasarımı kullanarak aynı temaya sahip eserler yaratmasına da imkan sağlar. Rondo biçimi basit bir örnektir buna.
Design is more than what
I have described upto this point. It
can be described but it is not definable.
I believe, the flexibility of the design element of the creative process
is at its best when it leaves intentional spaces for intuition and crafty
spaces for imagination.
Tasarım bu
noktaya kadar tasvir ettiklerimden ötedir.
Ne olduğu anlatılabilir fakat tanımlanamaz.
İnanıyorum
ki, ilham için bırakılmış-niyet edilmiş boşluklar ile hayal gücü için
bırakılmış ustalık boşlukları bırakıldığında yaratıcı sürecin tasarım unsurunun
esnekliği başarıda doruğa ulaşır.